A tundra királynője - Steyr 50
2010. november 23. írta: HoFi

A tundra királynője - Steyr 50

 A post címe talán kicsit furcsa lehet egyeseknek...azért választottam ezt a címet, mert nagyanyám nézhetett ki így hátulról amikor lehajolt a zöldségért a kertben 1936-ban, miben ha nem egy tundrabugyiban. Ugyanis az alább látható képeken egy 1936. évi gyártmányú, számomra eddig teljesen ismeretlen autót tárok elétek, melynek típusa nem más mint egy Steyr. Ez a gépezet az osztrák autógyártás kis buborékja, üde szinfoltja volt a két világháború között, mindössze 13.000 eladott darabszámmal.

Ha még élne nagyapám, biztos tudna róla mesélni..."Tudod fiam, még amikor mentünk a frontra..." - "igen papa, tudom...ilyenből kiugorva rúgtad le a Hitler bajszát...tudom..." - melyben egy négyhengeres vízhűtéses motor dohogott, hátsó kerék meghajtással és 4 sebességgel. Nálunk meg még csak a lovakat nevelték amivel Horthy bevonult később Budapestre...

Az alábbi képeken látható Steyr 50-s nagyon viharvert állapotban van, aligha fog még szebb időket látni.A Steyr 50 műszaki adatainak utánanézve a fennmaradt tények alapján kibogarászható, hogy 984 cc motor dübörgött benne, lóerőket tekintve 22,3 LE, végsebessége 90 km/h.

Az osztrákoknál a Steyr Baby-re úgy tekintettek mint népi autóra. 1938-ban az 50-s szériát egy kicsit módosították, meghosszabították a tengelytávot, valamint egy erősebb motort raktak bele, nyilván ezzel sem nyerték volna meg az akkor már 15 éve futó LeMans-i 24 órás versenyt.

 ...és így az időutazás végén egy kép a belső térről, műszerfalközeli, az élmény az kicsit vegyes, elég furcsa a szig-szalaggal körbetekert kormányrúd-kormány- valamint a töredezett műszerfal. Ha kicsit jobban rázummoltok a képre (értsd: közelebb hajolsz a monitorhoz), látható, hogy a km/h-ban a sebességmérő az nem a hagyományos módon van felfestve és működtetve, hanem ahogy Palik Laci mondaná, "Teljesen máshogy van az, Gyulám!" Ha valaki rájött, hogy mi a másik három kis órácska, akkor érdeklődve várom a kommentekbe, engem is érdekelne...illetve, hogy mi az a műszerfalból kilógó fülpiszkáló.

Végül a post utolsó képe következik, amelyet lényegében azért tettem fel, hogy lássátok, hogy milyen volt eredetileg egy Steyr 50, valamint hátha meghozom Csikós Zsolti kedvét ahhoz, hogy ha most nem is észak svédországba, de ausztriába kimenjen és Joseph Fritzl porosodól pincéjéből esetlegesen előkerülő Steyr 50-est megvegye :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autotemeto.blog.hu/api/trackback/id/tr292466788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

froton 2010.11.23. 07:39:07

fülpiszkáló = index kapcsoló, bal felső műszer szvsz vízhőfok mérő lehet (100-ig van skálázva, godolom celsius), jobb felső lehet a benzinszint mérő, alsó meg...passz 0-6-ig van skálázva, talán a töltést mérheti? Ezek a gépek még 6 voltosak voltak...Summázva: az index az tuti, a többi tipp...

Adujis 2010.11.23. 08:13:49

mmmm :) nagyon aranyos, sztem nem fog a kukában landolni :D
nagyon teccik az utolsó képen hogy le van tekerve az ablak és olyan gömbölyű. nagyon szép. ilyet ma már nem látni :)
amugy hány személyes ez a törpe? és ha 4 van csomagtartója? vagy ne kérdezzek hülyeségeket?:D

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 08:32:19

froton! Tényleg...mi más lehetne, ha nem index kapcsoló...bár..elég érdekes, kormány mögé benyúlva indexelni, jó...1936-ot írtunk :-D A többit azt passzolom, a te megjegyzésedre hagyatkozom :-)

Adujis! Utánanézek hány személyes, ha 4 személyes, csak van csomagtartója...:-D

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 08:43:50

Adujis! Találtam most egy képet róla...nagy felbontásban, felteszem majd délután a poszthoz, amin ledöbbentem, hogy ez a csoda tolótetős!!! Ha megnézitek a harmadik képet, lehet látni a lécek alatt a tolótető sínjét, valamint a tolótetőt magát, illetve annak a végét...elképesztő...amiket láttam képeket, az alapján nem lehet 100%-ra megmondani, hogy hány személyes, adatot nem találtam egyenlőre, viszont az első két ülés az full egyben van, mint anno asszem az Ik55-ben volt..bár az busz, de talán értitek mire gondolok, ha nem, akkor a délutáni poszt folytatásában meglátjátok! :-) A szállítható személyek számának pedig még utánanézek!

froton 2010.11.23. 08:58:30

Hofi0905: korabeli autókban ritkán volt még bajusz kar...

froton 2010.11.23. 09:10:00

Ja, és a leírás szerint 12 V-os az elektromos rendszere, úgyhogy a feszmérő tippem bukott..:D De az is lehet, hogy utólagos mókolással kerültek oda, mert itt ilyeneket nem látok...
members.a1.net/steyr-baby/

Bq 2010.11.23. 09:14:47

Ha az utolsó képből indulok ki, akkor ezen a jószágon gyárilag még karos index volt, nem villogó lámpás. A kapcsoló valószínűleg utólag lett rámókolva a műszerfalra, mint ahogy az első képen a sárvédőben lévő index is.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.11.23. 15:32:33

Ahogy olvasgatom, Csikós mostanában nem Ausztriába megy autót menteni, hanem vagy a diliházba, vagy az adósok börtönébe! 8-)))

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 18:36:49

@klarky: Hát nagyobb rá a valószínűség, igen :-)

Adujis 2010.11.23. 19:15:44

@Hofi0905: tólótető a szivem csücske!!! én is akarok majd eccer vágatni az audiba :)
a lerobbant képeken más index van mint a restaurálton ugyhogy lehet pimp a fülpiszkáló!

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 19:22:33

@Adujis: Lehet, de az meg milyen már...a tolótető az nem egy rossz találmány amúgy, bár nekem annyira nem mániám, hogy szétvágassam érte a VW tetejét :-D

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 19:29:24

@csipikeazóriástörpe: Van benne valami...nekem a topolino sokkal jobban bejön...letisztultabbak a formái, mint a Steyr-nek! :-)

csipikeazóriástörpe 2010.11.23. 19:36:17

@Hofi0905: www.onkelhans.at/images/oldtimer/fiat-topolino-b-1949.JPG
Ez talán jó lesz.
Amúgy a képen egy Fiat Topolinot kéne látni, csak próbáltam hatásvadász lenni...:)

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.23. 19:45:04

@csipikeazóriástörpe: Jaja, én is ezt néztem...na mindjárt keresek egy rozsdahalmazt amihez lehet viszonyítani :-)

Virágkötőrita · http://www.viragkotorita.hu 2010.11.24. 09:26:38

Nőlétemre fordulatszám mérőre tudok gondolni az alsóra. Lehetséges?

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.24. 20:48:04

@Virágkötőrita: Elképzelhető...meg talán a benzinszint jelző...ami még szóba jöhet...

Virágkötőrita · http://www.viragkotorita.hu 2010.11.24. 22:38:57

Hát inkább a fordulatszám mérő, nem hiszem, hogy hat literes lenne a tankja, mert a skála hatig mér, viszont a fordulatszám mérő skála hatig mérhetett. Ráadásul a "mi autónk"- ba :) is ilyen a kijelzője, ami hatig mutatja.

Csikós Zsolt 2010.11.26. 14:05:28

A három műszer mi? Hát, egy vízhőfok és egy töltésjelző biztosan van köztük, a harmadik az olajnyomás-mérő lehet. Egyszer nézzétek meg egy ilyennek az ablakemelő-mechanikáját. Két bazi nagy bronzvázas gumigörgő között megy fel és le az üveg, lánc húzza. Zseniális.

Úgy tolótetős, hogy egy bazi nagy lemezdarab megy hátra, kicsit mint asszem a 993-as szériájú 911-es Targa Porschénél.

Ezt imádom, Tatán árultak egy ilyet sokáig az M1 és a 10-es út között, ahol egy csávónak mindig van eladó veteránautója.

Csikós Zsolt 2010.11.26. 14:14:25

@Csikós Zsolt:

Ja, nem a műszerfal repedezett ám... :-) Az csak megégett (naptól) festék. Fordulatszámmérő ezerbillió százalék, hogy nem volt benne, a harmincas években olyat csak versenyautóra tettek, nem volt áthallás. Nehéz is lett volna, mert kellett volna neki kihajtás, ne feledjétek, a tranzisztor előtt járunk, nem volt még electronic rev counter, minden mechanikusan ment, spirállal. Ez meg egy átlagos tömegautó volt, még ha mai szemmel ritkának is látjuk.

Simán lehetett a karos index kapcsolója a fogpiszkáló.

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 14:22:40

@Csikós Zsolt: Na igen...köszi az infókat, nem nagyon boldogultunk vele :-)

Apropó, ha nem sértelek meg vele, Dezsővel mi a helyzet?

Csikós Zsolt 2010.11.26. 14:26:10

@HoFi:

Szar...

belsoseg.blog.hu/2010/11/21/a_kut_neve_dezso

Itten írtam, elég hosszú :-)

De lassan már leérünk a padlóig, onnan már csak felfelé jön.

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 14:34:54

@Csikós Zsolt: Ezt elolvastam még frissiben :-) Egy kérdés privátban...és erre tényleg nem tudom mit fogsz válaszolni, megbántad, hogy kimentél érte?...bár amennyit a Bianchival szívtál (ha jól emlékszem)...az se volt egyszerű, de javíts ki ha tévedek, ezt te jobban tudod! :-)

Csikós Zsolt 2010.11.26. 15:04:14

@HoFi:

Szerintem aki nem naiv, vagy nem valami közeli, fogalmatlan bácsitól veszi meg az autót mélyen ára alatt (és ezáltal, igazából átveri), vagy nem vak, az gyakran elátkozza a veteránautókat birtokba kerülés után. Ez egy ilyen hullámvasút. Aztán egyszer csak jobb lesz. :-)

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 15:08:03

@Csikós Zsolt: Na jah...hát...bízom benne, hogy ha kész lesz, akkor sok örömöd lesz benne! Olvastam a kommenteket a cikk alatt, azokat még nem láttam...picit ledöbbentem. Ne foglalkozz a nagy "megmondókkal", utólag mindenki okosabb tud lenni és persze minden rajtad csattan...remélem azért időközben mégiscsak hallatsz majd Dezsőről. :-)

Psziho 2011.01.04. 23:59:58

@Csikós Zsolt:

a fotókat én csináltam tavaly nyáron,éppen filózok hogy megvegyem-e az autót,az öreg bácsit meg nem kell félteni:D

trabant-500 2014.03.25. 19:15:49

üdv!ha még megvan az autó,engem érdekelne!köszönöm!20-3972917
süti beállítások módosítása