A lánctalpas IFA - Csepel 800 lánctalpas tüzérségi vontató
2010. november 26. írta: HoFi

A lánctalpas IFA - Csepel 800 lánctalpas tüzérségi vontató

Megmondom őszintén, hogy halvány segédfogalmam nem volt róla, amikor megláttam a képeket, hogy ez a szerkezet micsoda. Én még életemben nem láttam ehhez foghatót, jó, tankot nyilván, mint mindenki más, de ez valami egészen más, nem tank, ez elképesztő...

 

Utánakeresve a szerkezetnek mint az a címből is kiderül, a remek Csepel Művek gyártmánya, méghozzá a Csepel 800 lánctalpas tüzérségi vontató, melyet 1952-ben kezdtek el fejleszteni, a gyártási folyamat 1953-ban indult be. 

Hiába Csepel Művek beli klasszikus, az idő felette is eljárt, már nincs meg a plató sem, a rajta lévő védőponyváról már ne is beszéljünk...ebből a fajtából 1957-ig 400 db-ot készítettek, mind az 5 sebességet beletéve a MH előmeneteléért.

Rozsda itt, lyuk ott, a lánctalpak ki tudja mikor láttak utoljára gépzsírt. A képekhez csatolva azt az infót kaptuk, hogy minden remény szerint megmenteni viszik, ráfér. Motorját tekintve soros hathengeres, vízhűtéses dízel, 35 km/h végsebességgel, szigorúan műúton. Nyilván nem is kell neki több.

A beküldő Úriember 1970-ben még látta üzemelni, vasúti bontásnál használták, nyitott vezetőállással. Én bízom benne, hogy valóban fog még szebb napokat látni, ahhoz, hogy így nézzen ki ismét, mint ahogy a képen látható...

A képeket köszönjük SzKaresznak!

A bejegyzés trackback címe:

https://autotemeto.blog.hu/api/trackback/id/tr142473397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LucziI 2010.11.26. 07:05:33

Ez nem az orosz T-70-es futóművéből lett tovább "fejlesztve"?

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 13:27:24

@Sam. Joe: Az, hogy ez első három képen úgy néz ki, mintha egy IFA kabint heggesztettek volna a lánctalpakra.

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 13:31:42

@LucziI: Ezt a kérdést passzolom...kutakodtam, én nem találtam ez ügyben semmit, valaki valamit?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.11.26. 13:38:21

@HoFi: Azt elfelejtettem írni, hogy amúgy állati érdekes ez az izé, képen már láttam, de lövésem sem volt arról, hogy mi ez, ki gyártotta. Amikor én katona voltam, már kikoptak - pedig voltak szép számmal ott vasak, melyek idősebbek voltak, mint én.

IFA: Biztos nem IFA kabin, mert annak osztott a szélvédője, és lekerekített. Nagyjából sejtem mi ez, ez is Csepel, hozzá egy teherautóról való, de nem tudom a pontos típust. Képet - nagyon picit - azért találtam róla. Nézd csak:
marvell.index.hu/imgfrm/6/0/3/6/THM_0003596036.jpg

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.11.26. 13:39:26

@Sam. Joe: Na, nem vagyok formában... Nem lekerekített, hanem ívelt.

HoFi · http://autotemeto.blog.hu 2010.11.26. 13:43:52

@Sam. Joe: Én amikor Koli mutatta, hogy erről kéne egy posztot gyártani...első kérdésem az volt hogy "És ez mégis mi a franc!? Honnan kaparjak elő róla bármit is?" "Ügyes vagy te, megoldod..." -megoldani megoldottam, de néztem egy nagyot, úgy az összkép valahogy nehezen állt össze (gondolok itt a "teherautó kabin"-lánctalp kombinációra) :-)

Aham, sanszos, hogy ez volt az, amúgy az IFA kabint én se gondoltam komolyan, csak szimplán eljátszottam a "mi lett volna ha" gondolattal, poénból meg belefért beleírni...képzeld ha még bele is trafáltam volna :-p

LucziI 2010.11.26. 14:07:57

@HoFi:
Nézz körül az orosz-szovjet lánctalpas vontatók között, ott fogod találni ezt a gépet is. Ezt is úgy gyárották mint a FUG-ott a szovjet BRDM magyar másolata, mint a AMD-65, stb...

Adujis 2010.11.26. 21:06:36

Aranyos :) legalább magyar...

LucziI 2010.11.27. 07:55:15

Ez a T-70-es futóműve, kísérteties a hasonlóság, kivétel a meghajtógörgök hátul vannak a Csepel vontatón.
Ja, és Csepel-130 néven gyártották a Dodge Weapon terepjárót is...
Bocs, nem okoskodni akarok, csak segíteni.

sealard 2010.12.15. 14:05:31

@HoFi: Ezt a fülkét Star típusú teherautókhoz gyártották eredetileg, a Csepel vásárolt belőle pár száz darabot.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2011.03.31. 19:19:58

Nagy munka lehetett "előbányászni",-igazi ritkaság! Köszönöm!

debrigo 2011.05.13. 12:27:28

1965-66-ban tüzérségi vontatójármű, 152mm-es tarackhoz volt rendszeresítve. Csotrogány volt a beceneve. Üzemkészsége kb 60-70%-os. Egy-egy riadó alkalmával az üteg 8 lövegéből 2 a telephelyen maradt. Szinte csak a riadók alkalmával voltak használva a Csotrik, mégis a láncszakadások, fekvemaradások gyakoriak voltak. Főleg télen. Visszagondolva röhejes, mindenki azért drukkolt, hogy beinduljon...olajtörés, benzinlámpa, bika, stb...1966 végétől kezdték lecserélni a gumikerekes Zil és Zic-re.
süti beállítások módosítása